WellBlogi

Blogi olemisesta ja elämän kokemisesta. Maailman tarkastelua intensiivisesti ja tietoisesti, aistit ja tunteet avoinna – ilman tuomitsemista.

  • Lisbeth Taivasmaa

Astangajooga eli voimajooga on hyvin fyysinen ja tehokkaasti transformoiva joogamuoto, jonka juuret ovat intialaisessa kulttuurissa.



Tämä joogamenetelmä on rantautunut kaikkialle maailmaan ja erityisesti Suomeen Helsingin Astangajoogakoulun opettajien; Petri Räisäsen ja Juha Javanaisen johdolla. On ollut hienoa seurata miten astangajoogan avulla ihmiset ympäri maailman ovat saaneet mahdollisuuden elää tasapainoisempaa elämää.





“Joogaa pidettiin aikoinaan henkisenä harjoituksena, joka sopi vain maailmasta irtaantuneille munkeille tai nunnille. ”

Joogaa pidettiin aikoinaan henkisenä harjoituksena, joka sopi vain maailmasta irtaantuneille munkeille tai nunnille. Nyt on toisin, ja on upeaa että joogan eri menetelmiä jaetaan eteenpäin mahdollisimman monille yhteiseksi hyväksi. Koen silti tärkeäksi joogan harjoittamisen kannalta, että harjoitus opitaan henkilökohtaisesti suoraan pätevältä opettajalta.



Pääkaupunkiseudulla meillä on mahdollisuus monenlaisiin harrastuksiin. Joogaharjoitusten puolella tarjolla olevat aktiviteetit saattavat useimmista tuntua liian "vaihtoehtoisilta". Astangajoogan fyysinen harjoitus usein kumoaa kertaheitolla kaikki olettamukset joogasta. Menetelmän dynaamisuus, aerobisuus, jossa hengitystekniikan tahdissa tehtävät liikkeet muodostavat kiehtovan, katkeamattoman liikesarjan ylittää odotukset.


Harjoituksen edetessä yhä pidemmälle, käynnistyy syvemmälle lihaskudoksiin ja sisäelimiin varastoituneiden kuona-aineiden poistuminen elimistöstä ja tuloksena on terve, kiinteä ja joustava keho. Kuten kaikissa lajeissa pysyvien vaikutusten aikaansaamiseksi tarvitaan omistautumista, kurinalaisuutta, motivaatiota ja kestävyyttä.


Joogaa voi opiskella kirjoista ja lukemalla, mutta oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että "viisi prosenttia teoriaa ja yhdeksänkymmentäviisi on harjoitusta". Joogan päivittäisellä tai viikottaisella, mutta säännöllisellä harjoittamisella saadaan aikaan hyvät suotuisat vaikutukset.


“viisi prosenttia teoriaa ja yhdeksänkymmentäviisi on harjoitusta”

Aum


2 katselukertaa0 kommenttia
  • Lisbeth Taivasmaa

Päivitetty: 17. heinäk.

Miksi emme voisi ottaa tavaksi olla aina iloisia?



Olen huomannut, kuinka helposti vieraannumme meille rakkaista ja luonnollisista asioista. Ilomme ja tyytyväisyytemme johtuvat suurelta osin siitä, miten me totumme ajattelemaan. Ajattelemmeko työasioita vai viikonloppuretkeä Nuuksioon miehen ja lasten kanssa. Uskon, että jokaiselle tekisi hyvää harjoitella iloisena ja onnellisena olemista. Miksi emme voisi ottaa tavaksi olla aina iloisia? Voimme harjoitella iloisena ja onnellisena olemista yksinkertaisesti ajattelemalla iloisia ja onnellisia asioita.


Kuinka aloitat päiväsi? Minulle jokainen aamu on mahdollisuus uuteen elämään. Seuraavaksi pieni rukous, johon voit lisätä ilon kohdalle mitä tahansa asioita, joista haluat päästä eroon tai joilla haluat elämäsi täyttää.


"Tämä ilo

Tämä energia ilo

Tämä puhdas energia ilo ei ole henkilökohtaista

Tämä puhdas energia ilo ei ole henkilökohtaista

Tämä puhdas energia ilo ei ole henkilökohtaista

Ja olen halukas kokemaan sen"


Joel Youngin kehittämä NPA-tekniikka käytettynä iloon


Mitä, jos vain ottaisimme tavaksemme olla iloisia?


Kuka viime kädessä päättää, tuleeko sinusta onnellinen vai onneton? Taidan tietää, vastaus on – sinä itse! Tämä voi tuntua liian yksinkertaiselta, mutta muistan joskus jonkun viisaan sanoneen, että ihminen on täsmälleen niin tyytyväinen ja iloinen, kuin hän päättää olla. Mikäli haluat olla onneton, niin pystyt siihen varmasti. Riittää vain, että uskottelet itsellesi kuinka huonosti kaikki on ja asiat eivät suju laisinkaan odotetusti.


Mielestäni jokaisen ihmisen sisimmässä piilee suuri halu tulla onnelliseksi. Halu elää siinä tilassa, jota nimitämme onneksi. Uskon tuon tilan olevan täysin saavutettavissa ja mahdollinen. Uskon sen olevan niin yksinkertaista, että monimutkaiseen pähkäilyyn tottuneet aivomme eivät kykene sitä hyväksymään. Mitä, jos vain ottaisimme tavaksemme olla iloisia? Aamulla herätessämme päättäisimme, että tänään otan kaiken vastaan ilolla. Ilomme ja tyytymättömyytemme johtuvat lähes täysin siitä, miten olemme tottuneet ajattelemaan. Mikäli löydämme tavan luoda uusia "ajatustottumuksia”, voimme sen kautta luoda oman onnemme. Kuten vanha sananlasku sanoo: olemme oman onnemme seppiä.


Kesäisin terveisin,


Lisbeth


3 katselukertaa0 kommenttia
  • Lisbeth Taivasmaa

Päivitetty: 17. heinäk.

Älä ole tyytyväinen ennen kuin tunnet energian ja vitaliteetin pursuavan kehosta, mielestä ja jokaisesta solustasi. Huono terveys on luonnon vastaista ja kehon tulisi olla luonnollisessa tilassaan, jolloin mielesi ja kehosi pulppuavat eloisuutta, kirkkautta ja energiaa.



Kaikkein perustavanlaatuisinta elämässä on hyvä terveys. Ilman elinvoiman runsautta on lähes mahdotonta pyrkiä kohti unelmia. Sairaus samentaa usein koko mielen ja kehon. Havainnointikyky, myötätunto ja positiivisuus katoavat. Tämän huomaat menettäessäsi terveytesi. Ihminen kykenee ymmärtämään huonosta terveydestä johtuvan kykenemättömyytensä ainoastaan sairaana. Sen johdosta pyydänkin sinua arvostamaan hyvän terveyden merkitystä. Terveys muodostuu ongelmaksi ainoastaan silloin, kun yksilöllä ei sitä ole. Mikäli olet sairas, ainoa huolenaiheesi tulisi olla, kuinka saavuttaa hyvä terveys. Mikäli terveydentilasi on jo hyvä, tulisi sinun ylläpitää tätä loistaa olemisen tilaa, jota rahalla et voi ostaa.

Terveys muodostuu ongelmaksi ainoastaan silloin, kun yksilöllä ei sitä ole.

Mentaaliset ja fyysiset sairaudet

Monet nyky-yhteiskunnan sairaudet juontavat juurensa mielestä. Sanotaan että mieli ja keho muodostavat symbioosin. Usein huomaa kuinka mielenterveyden ongelmat aiheuttavat häiriötä fyysisellä tasolla ja vastaavasti fyysisen kehon ongelmat heijastuvat mieleen. Näin mieli ja fyysinen keho ovat suorassa yhteydessä toisiinsa. Toki osa sairauksista ilmenee ainoastaan fyysisellä tasolla esim. epäpuhtaasta vedestä tai ruoasta johtuen. Tärkeintä parantaessaan itseään yksilön tulisi löytää sopiva menetelmä fyysisten tai mentaalisten sairauksien poistamiseksi.



Erilaisia parantamisen menetelmiä

Nykyinen lääketiede on kehittynyt hurjasti viimeisen sadan vuoden aikana. Kirurgit kykenevät leikkaaman lapsen sydämen jalkavaltimon kautta mikroskooppisen pienellä laitteella. Verenkierron tulppia voidaan liuottaa ja uusia sisäelimiä voidaan melkein jo kasvattaa. Lääkkeillä on voitu pelastaa ja rokotuksilla ehkäistä miljoonia sairauksia ja ennenaikaisia kuolemia. Nykylääketieteen lisäksi parannuskeinoja löytyy vaihtoehtoiselta puolelta. Ohessa lista, joka voi olla hyödyllinen hoidettaessa sairauksia:


Kiinalainen lääketiede

  • Akupunktio

  • Rohdoshoidot (myös Ayurveda Intialaisessa lääketieteessä)


Manipulaatiohoidot

  • Kiropraktiikka

  • Vyöhyketerapia

  • Osteopatia

  • Refleksologia

  • Kalevalainen jäsenkorjaus


Kehon hallinta

  • Alexander tekniikka

  • Hathajooga

  • Chi Kung-liikkeet

  • Taiji

Monet parannustekniikat vievät aikaa ja vaikuttavat hitaasti. Tärkein asia on lopullinen päämäärä eli yltäkylläinen ja runsas terveys.


Jooga parantavana menetelmänä

Joogaohjaajana haluan tuoda esille erityisesti näkökulman joogan hyvistä ja parantavista vaikutuksista. Jooga ei voi parantaa katkennutta jalkaa, mutta sen menetelmiä hyväksi käyttäen voimme parantua esim. nyky-yhteiskuntaa vaivaavasta ummetuksesta ja huonoista elämäntavoista. On olemassa jo useita tapauksia, jossa joogan avulla olemassa oleva sairaus on saatu poistettua säännöllisellä harjoituksella.


Jooga vaikuttaa sairaaseen kehoon seuraavalla tavalla:

  • Hieroo ja parantaa sisäelinten tehokkuutta asanoiden avulla

  • Parantaa verenkiertoa asanoiden avulla

  • Hengitysharjoitusten avulla voi parantaa hengityksen laatua ja yleistä vitaliteettia kehossa

  • Puhdistaa kehoa esim. shatkarma, asana ja pranayama

  • Rentouttaa kehon ja mielen jooganidraa ja shavasanaa käyttäen

  • Poistaa pinttyneitä ajatusmalleja, pelkoja, neurooseja ja muita mielen negatiivisia puolia

  • Tuo iloa, säännöllisyyttä ja onnistumisen kokemuksia


Joogaharjoitukset vaikuttavat niin mieleen kuin kehoonkin. Niiden avulla pidät kehosi hyvässä fyysisessä kunnossa ja kauniin muotoisena. Voisi sanoa, että jooga on hyvä ennalta ehkäisevä hoitomuoto mitä tahansa tautia vastaan.


Sinun tehtäväsi on pitää terveytesi priimaluokassa. Ei ainoastaan itsesi vuoksi vaan koko maailman vuoksi. Sairaana toisten ihmisten auttaminen, työn tekeminen, lasten kasvatus jne. on mahdotonta. Terveys on ensimmäinen asia, jonka me tarvitsemme.


Ihanat kevätauringon säteet. Tulvikaa kehooni, mieleeni ja sieluuni rakkaudella, viisaudella ja totuudella.

Lisbeth


0 katselukertaa0 kommenttia