• Lisbeth Taivasmaa

Terapeuttisista joogaliikkeistä tukea kilpirauhasen toimintahäiriössä.

Päivitetty: 27. elo 2020

Kilpirauhanen umpirauhasiin kuuluva rauhanen, joka sijaitsee ihmisellä heti aataminomenan alapuolella ja ulkonäöllisesti siitä tulee mieleen perhonen. Kilpirauhasen pääasiallinen tehtävä on tuottaa hormoneja. Se tuottaa ja erittää kilpirauhashormoneita, jotka vaikuttavat laajalti aineenvaihduntaan ja kasvuun, sekä kalsitoniinia, joka osallistuu kalsiumin ja fosforin pitoisuuksien säätelyyn vaikuttamalla luuston solujen aktiivisuuteen ja munuaisten toimintaan.

Kilpirauhasen yleisimmät toimintahäriöt.


Kilpirauhasen tuottamat hormonit säätelevät monia elimistön tapahtumia ja toimintahäiriöt ovat melko yleisiä. Kilpirauhasen toimintahäriö ei ole iästä riippuvainen vaan sitä esiintyy kaiken ikäisillä. Liikatuotanto tuo liikaa vauhtia ja vajaatuotanto tekee passiiviseksi.

Kaksi yleisintä kilpirauhasen häiriötä:

  • kilpirauhasen vajaatoiminta

  • kilpirauhasen liikatoiminta


Vajaatoiminnan yleisimpiä oireita:

  • heikkous,

  • uupumus

  • uneliaisuus

  • palelu

  • kalpeus

  • vähentynyt hikoilu

  • kuiva

  • hilseilevä

  • kylmä tai karkea iho

  • ummetus

  • painon nousu

  • ruokahaluttomuus

Liikatoiminnan yleisimmät oireet:

  • väsymys

  • hikoilu

  • alentunut lämmönsieto

  • jano

  • lisääntynyt ruokahalu (usein painon lasku)

  • vilkastunut suolen toiminta

  • sydäntykytys

  • rytmihäiriötaipumus

  • hermostuneisuus

  • unettomuus

  • käsien vapina

  • hauraat helposti irtoavat hiukset

Miten kilpirauhanen vaikuttaa kehomme toimintaan?

Kilpirauhanen on kuin pieni tehdas.

Kilpirauhashormonit siirtyvät verenkiertoon ja vaikuttavat soluissa ja kehon eri kudoksissa säädellen niiden aineenvaihduntaa. Kilpirauhashormonit vaikuttavat kasvuun, energian käyttöön, lämmöntuottoon ja lisääntymiseen sekä säätelevät suoliston immuunivasteita. Lisäksi ne vaikuttavat vitamiinien, valkuaisaineiden, hiilihydraattien, rasvojen, elektrolyyttien ja veden käyttöön. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi vähentää kehon aineenvaihduntaa 40-50 prosenttia, ja liikatoiminta voi nostaa aineenvaihduntanopeuden jopa 60-100 prosenttia normaalin yläpuolelle.


Joogaliikkeitä tukemaan kilpirauhasen toimintaa.


  1. Helpotettu hartiaseisonta

  2. Kala-asento

  3. Aura

  4. Silta

  5. Kobra

  6. Lepoasento

Toista liikkeitä 2-6 kertaa ja pysy asennossa 4-10 hengityksen ajan tai sen verrain, kuin jaksat. Lepää liikkeiden välissä selinmakuulla tai kuvan lepoasennossa.




Jooga kuuluu kaikille!

Vaihtoehdot hoidon tueksi.

  1. Tarkista jodi- ja seleenitasot.

  2. Syö hyvin.

  3. Hallitse stressiä.

  4. Harjoita terapeuttisia joogaliikkeitä kilpirauhaselle.


Tarvitsetko apua? Varaa terapeuttinen yksityistunti Lisbeth Taivasmaalle, puh 044 308 4004 / toimisto, hello@yogawellness.fi


#joogaterapia #kilpirauhanen #terveminä #ihanaolo #kaikkihyvin


Lähtee:

Carrie Demers, https://yogainternational.com/article/view/thyroid-balance, 5.12.2019

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilpirauhanen

Hello, kiva tutustua!

Olen äiti, tytär, puoliso ja studion omistaja, 

mentori ja Lifefulness®

& WellMama -metodin kehittäjä. Tervetuloa tutustumaan Blogiini.

Wellness and

 

Yogic Lifestyle

 

with Love

  • yogawellness.fi facebook
  • Lifefulness Blog
  • Lisbeth "Liisa Erika" Taivasmaa
  • yogawellness youtube

Valkjärventie 2

Espoo, 02310 

www.wellstudio.fi

 

Mail: hello@yogawellness.fi

Tel: +358 44 308 4004 - toimisto

© 2017 By MediaWellness Proudly created